Для ажыццяўлення сістэмнага комплекснага сацыяльна-педагагічнага і псіхалагічнага суправаджэння прафесійных замяшчаюць сем'яў неабходна наладзіць узаемадзеянне спецыялістаў па ахове дзяцінства са спецыялістамі сацыяльна-педагагічных цэнтраў (далей - СПЦ) і сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы устаноў адукацыі (далей -СППС) для атрымання актуальнай інфармацыі аб кожным дзіцяці, які выхоўваецца па-за роднай сям'і.
Этапы і прынцыпы
сацыяльна-педагагічнага суправаджэння прыёмнай сям'і
- Падрыхтоўка дзіцяці і кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі да стварэння прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу.
- Прылада дзіцяці ў прыёмную сям'ю, дзіцячы дом сямейнага тыпу.
- Маніторынг прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу.
- Сацыяльна-педагагічная і псіхалагічная дапамога прыёмнай сям'і, дзіцячаму дому сямейнага тыпу.
Усе этапы сацыяльна-педагагічнага суправаджэння ўзаемазвязаны і ўзаемаабумоўлены. Ўзаемасувязь і абумоўленасць заключаецца ў тым, што адсутнасць якога-небудзь з этапаў можа вызначыць і пацягнуць зніжэнне эфектыўнасці сацыяльна-педагагічнага суправаджэння ў цэлым. Адсутнасць або няякасная арганізацыя пачатковага этапу сацыяльна-педагагічнага суправаджэння, які складаецца ў выбары і падрыхтоўцы кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі і падрыхтоўцы дзіцяці да памяшкання ў прыёмную сям'ю, дзіцячы дом сямейнага тыпу можа выклікаць шэраг негатыўных наступстваў у працэсе функцыянавання прыёмнай сям'і, і як крайні выпадак, абумовіць распад прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу і перадачу дзіцяці на выхаванне ў інтэрнатную ўстанову.
Дзейнасць спецыялістаў па сацыяльна-педагагічнаму суправаджэнню прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу павінна абапірацца на важнейшыя прынцыпы.
Прынцып абароны - мяркуе абарону правоў дзіцяці і абарону правоў прафесійнай замяшчае сям'і ў ходзе яе сацыяльна-педагагічнага суправаджэння.
Прынцып дапамогі - сацыяльна-педагагічнае суправаджэнне павінна быць накіравана на аказанне дапамогі і падтрымкі дзіцяці і прыёмным бацькам, бацькам выхавальнікам на этапах падрыхтоўкі, стварэння і жыццядзейнасці прафесійнай замяшчае сям'і.
Прынцып узаемадзеяння - сацыяльна-педагагічнае суправаджэнне павінна насіць міжведамасны характар. Гэта прадугледжвае ўзаемадзеянне службаў, устаноў сістэм адукацыі, сацыяльнай абароны, аховы здароўя, праваахоўных органаў і іншых зацікаўленых.
Прынцып індывідуальнага падыходу - кожная прафесійная замяшчаючая сям'я валодае сваімі ўласнымі характарыстыкамі, параметрамі, што патрабуе падбору індывідуальных формаў, метадаў работы з кожнай прафесійнай замяшчае сям'ёй.
Прынцып прыватнасці - прадугледжвае ўзаемадзеянне з дзіцем, прафесійнай замяшчае сям'ёй на канфідэнцыйнай аснове. Ўваходжанне (ўмяшанне) спецыяліста ў сям'ю павінна быць дакладна абгрунтавана і матываванае.
Функцыі аддзела па адукацыі гаррайвыканкамаў па стварэнні і суправаджэнні прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу павінны быць дакладна абгрунтавана і матываванае.
- Выяўленне і ўлік дзяцей-сірот, дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, якія маюць патрэбу ў прыладзе ў сям'ю.
- Ажыццяўленне арганізацыйных мер па стварэнні на сайтах аддзелаў па адукацыі гаррайвыканкамаў, сацыяльна-педагагічных цэнтраў, устаноў агульнай сярэдняй адукацыі адмысловай рубрыкі, прысвечанай пытанням арганізацыі прафесійнай замяшчае сям'і, патранатнага выхавання дзяцей-сірот, сацыяльнай рэкламе паслуг, якія ажыццяўляюцца спецыялістамі устаноў сем'ям і дзецям.
- Прагназаванне вакансій прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў з улікам патрэбнасці дзяцей раёна (горада), якія маюць патрэбу ў прыладзе ў сям'і.
- Падбор прыёмнага бацькі, аднаго з бацькоў-выхавацеля дзіцячага дома сямейнага тыпу, здольнага ажыццяўляць выхаванне непаўналетняга і абарону яго асабістых і маёмасных правоў.
- Арганізацыя і правядзенне конкурсу на пасаду бацькоў-выхавальнікаў дзіцячага дома сямейнага тыпу.
- Арганізацыя для кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі выхавальнікі навучальных курсаў па іх падрыхтоўцы да выканання службовых абавязкаў прыёмных бацькоў і бацькоў-выхавальнікаў.
- Арганізацыя кансультацый для асоб, якія жадаюць выконваць абавязкі прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў.
- Прапаганда станоўчага вопыту сямейнага выхавання дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў.
- Правядзенне абследавання ўмоў жыцця кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі дзіцячага дома сямейнага тыпу.
- Прылада дзяцей-сірот, дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, на выхаванне ў прафесійную замяшчальную сям'ю.
- Падрыхтоўка праекта рашэння аб прызначэнні штомесячных грашовых выплат на ўтрыманне дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, якія перададзены ў прыёмныя сем'і, дзіцячыя дамы сямейнага тыпу.
- Аказанне прыёмнай сям'і, дзіцячаму дому сямейнага тыпу неабходнай дапамогі, аказанне садзейнічання ў стварэнні адпаведных умоў жыцця і выхавання дзяцей.
- Ажыццяўленне кантролю за выкананнем прыёмнымі бацькамі, бацькамі-выхавальнікамі службовых абавязкаў і абавязкаў апекуна (папячыцеля).
Заўвага:
Дадзены кантроль, акрамя наведванняў прыёмнай сям'і на хаце са складаннем актаў абследавання ўмоў жыцця і выхавання падапечнага, можа ажыццяўляцца ў наступных формах: размовы з педагогамі і урачамі дзяцей, прыёмнымі бацькамі, дзецьмі, у тым ліку па тэлефоне, сустрэчы з прыёмнай сям'ёй, назіранні педагога сацыяльнага і педагога-псіхолага, анкетаванне, праверка класных часопісаў, медыцынскіх карт дзіцяці (дзяцей) і іншай дакументацыі. У адпаведнасці з дамовай аб умовах выхавання i ўтрымання дзяцей пры неабходнасці аддзел па адукацыі можа не інфармаваць прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў пра дату і час ажыццяўлення кантролю.
4. Ажыццяўленне арганізацыйных мер па прадастаўленні прыёмнай сям'і псіхалагічнай, педагагічнай дапамогі і сацыяльна-педагагічнай падтрымкі спецыялістамі сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы і педагогамі ўстановамі адукацыі, сацыяльна-педагагічнага цэнтра.
5. Арганізацыя метадычнай работы з прыёмнымі бацькамі, бацькамі-выхавальнікамі дзіцячых дамоў сямейнага тыпу.
Заўвага:
Метадычная праца заключаецца ў наступным: аналіз педагагічнай, псіхалагічнай, навуковай літаратуры па праблемах прыёмных сем'яў, выданне публіцыстычных, даведачных метадычных матэрыялаў для прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў па пытаннях выхавання, развіцця, асаблівасцям паводзін дзяцей у прыёмных сем'ях (пераказ інфармацыі павінна быць пэўным і пісьменным); назапашванне раздатачнага матэрыялу для прыёмных бацькоў (рэкамендацыі, буклеты)
- Ацэнка працы прыёмных бацькоў.
Заўвага:
Ацэнка працы можа ажыццяўляцца ў форме творчага справаздачы прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу аб працы; справаздачы аб выкананні плана развіцці сям'і на нарадзе пры начальніку аддзела па адукацыі (напрыклад, справаздача прыёмных бацькоў выпускнікоў 9-х і 11-х класаў аб далейшым жыццеўладкаванне дзяцей). Таксама ацэньваецца якаснае вядзенне дакументацыі прыёмнага бацькі, аднаго з бацькоў-выхавацеля (вядзенне кнігі жыцця дзіцяці).
7. Арганізацыя адпускной кампаніі прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў і аздараўленчай кампаніі выхаванцаў.
8. Падрыхтоўка праекта рашэння органа апекі і папячыцельства аб магчымасці далейшага выхавання іншых прыёмных дзяцей у прыёмнай сям'і ў выпадку датэрміновага скасавання дагавора аб умовах выхавання i ўтрымання дзяцей альбо працоўнага дагавора.
9. Падрыхтоўка праекта рашэння органа апекі і папячыцельства аб працягу функцыянавання дзіцячага дома сямейнага тыпу на падставах, прадугледжаных у артыкулах 167 і 168 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб шлюбе і сям'і, у выпадках змены складу сям'і бацькоў-выхавальнікаў.
10. Падрыхтоўка праекта рашэння органа апекі і папячыцельства аб парадку зносін прыёмнага дзіцяці з бацькамі і іншымі сваякамі альбо аб абмежаванні такіх зносін).
Дакументаванне дзейнасці спецыялістаў па ахове дзяцінства аддзела па адукацыі райвыканкама па стварэнні і суправаджэнні прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу
1. Загад аддзела па адукацыі аб перыядычнасці наведвання сем'яў і правядзення абследавання ўмоў жыцця і выхавання падапечных спецыялістамі па ахове дзяцінства аддзела па адукацыі сацыяльна-педагагічнага цэнтра, сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы.
Заўвага:
Загад выдаецца з мэтай выключэння хаатычных наведванняў сям'і спецыялістамі.
2. Раённая (гарадская) комплексна-мэтавая праграма інфармавання грамадскасці аб магчымасцях сямейнага ўладкавання дзяцей-сірот, дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў (праграма звычайна складаецца на 3 гады).
Заўвага:
Прыкладная праграма дадзена ў метадычных рэкамендацыях Нацыянальнага цэнтра ўсынаўлення «Парадак адбору кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі і суправаджэння прыёмных сем'яў і дзіцячых дамоў сямейнага тыпу», 2010 год.
- Загад аддзела па адукацыі аб некаторых арганізацыйных аспектах работы па далейшаму стварэнню і суправаджэнню прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу і прызначэнні упаўнаважанай арганізацыі.
Заўвага:
Ўзор загаду дадзены ў метадычных рэкамендацыях Нацыянальнага цэнтра ўсынаўлення «Парадак адбору кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі і суправаджэння прыёмных сем'яў і дзіцячых дамоў сямейнага тыпу», 2010 год.
4. Палажэнне аб метадычным аб'яднанні (далей - МО) прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў, план работы МА, спіс складу МО, аналіз работы МА за год.
5. Асабістыя справы прыёмных дзяцей.
6. Часопіс першаснага ўліку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў.
7. Часопіс уліку кандыдатаў у прыёмныя бацькі.
8. Часопіс уліку кандыдатаў у бацькі-выхавальнікі.
9. Часопіс уліку падапечных.
10. Часопіс рэгістрацыі пасведчанняў апекуноў (папячыцеляў) на права прадстаўлення інтарэсаў падапечных.
11. Журнал уліку выдачы адзіных квіткоў.
12. Матэрыялы разгляду пытанняў па працы з прафесійнай замяшчае сям'ёй на савеце аддзела адукацыі штогод.
Крытэрыі ацэнкі работы спецыялістаў па ахове дзяцінства аддзела па адукацыі райвыканкама па стварэнні і суправаджэнні прыёмных сем'яў, ДДСТ
- Дынаміка сацыяльнага сіроцтва ў горадзе (раёне).
- Дынаміка прылады зноў выяўленых дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, у прафесійныя замяшчальныя сем'і.
- Аналіз выпадкаў датэрміновага скасавання працоўных дагавораў з прыёмнымі бацькамі, бацькамі-выхавальнікамі.
- Адсутнасць пісьмовых і вусных зваротаў прыёмных бацькоў.
Функцыі сацыяльна-педагагічнага цэнтра па стварэнні і суправаджэнні прыёмных сем'яў, ДДСТ
- Пошук сем'яў і арганізацыя сацыяльнай рэкламы.
- Падрыхтоўка прыёмных сем'яў пры дапамозе арганізацыі навучальных курсаў для кандыдатаў у прыёмныя бацькі, бацькі-выхавальнікі.
- Падрыхтоўка дзіцяці да памяшкання ў прыёмную сям'ю, дзіцячы дом сямейнага тыпу шляхам арганізацыі псіхалагічнай і педагагічнай дыягностыкі прыёмнага дзіцяці (комплексная дыягностыка патрэбаў дзіцяці ўключае: стан здароўя, адукацыю, стан эмацыйна-валявой сферы і паводзін, ідэнтычнасць і кантактная сетка) і правядзення гутарак з дзіцем .
Заўвага:
У адпаведнасці з узростам і узроўнем разумення прыёмны дзіця павінна ведаць: чаму ён змешчаны ў прыёмную сям'ю і на які перыяд; якія яго магчымасці зносін з роднай сям'ёй; хто будзе прымаць рашэнні замест яго і для яго; як называць прыёмных бацькоў; каго і пра што можна прасіць; хто з'яўляецца членамі прыёмнай сям'і, сваякамі; якія ў яго абавязкі ў прыёмнай сям'і; якія правілы і распарадак жыцця яго новай сям'і; якія існуюць сямейныя традыцыі.
- Правядзенне ацэнкі патрэбаў прыёмнага дзіцяці.
Заўвага:
Форма ацэнкі патрэбаў прыёмнага дзіцяці дадзена ў дадатку № 27 да Пастановы Мінадукацыі 2002/03/12 № 20. Ацэнка патрэбаў прыёмнага дзіцяці праводзіцца педагогам-псіхолагам СПЦ пры выбыцці дзіцяці з дзіцячага прытулку. У залежнасці ад узросту і сітуацыі развіцця дзіцяці, яго жыццёвай гісторыі - дзеці маюць розныя патрэбы.
5. Азнаямленне прыёмных бацькоў з інфармацыяй аб патрэбах дзіцяці і выдача рэкамендацый аб формах і метадах выхавання.
6. Распрацоўка плана развіцця прыёмнай сям'і з улікам патрэбаў дзіцяці, запытаў прыёмнага бацькі і ўтрымання арганізацыйнай і метадычнай работы з прыёмнымі сем'ямі ў раёне.
Заўвага:
План з'яўляецца гнуткім, пры неабходнасці можа быць зменены і дапоўнены. Працэс распрацоўкі плана развіцця прыёмнай сям'і заснаваны на узаемным абмене інфармацыяй. План развіцця складаецца сумесна з прыёмнымі бацькамі і павінен быць накіраваны на выяўленне і выкарыстанне моцных бакоў сям'і, удасканаленне кампетэнцый прыёмных бацькоў і павышэнне эфектыўнасці працы.
7. Аналіз выканання мерапрыемстваў плана развіцця прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу.
Заўвага:
Аналіз ажыццяўляецца адзін раз у паўгоддзе на з педагагічным кансіліум з запрашэннем беларускіх прыёмных бацькоў, прадстаўнікоў устаноў і арганізацый, адказных за выкананне мерапрыемстваў плана. Невыкананне прыёмнымі бацькамі мерапрыемстваў плана - адно з падстаў для скасавання дамовы пра ўмовы ўтрымання і выхавання дзяцей, і, адпаведна, - працоўнага дагавора.
- Суправаджэнне прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу.
- Маніторынг становішча дзяцей у прыёмных сем'ях, дзіцячых дамах сямейнага тыпу.
Дакументаванне дзейнасці спецыялістаў сацыяльна-педагагічнага цэнтра па стварэнні і суправаджэнні прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу
- Загад сацыяльна-педагагічнага цэнтра аб некаторых арганізацыйных аспектах работы па далейшаму стварэнню і суправаджэнню прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу на падставе загаду аддзела па адукацыі.
- Службовыя абавязкі спецыялістаў, якія адлюстроўваюць дзейнасць з прыёмнымі сем'ямі.
- Часопіс уліку інфармацыйна-рэкламнай дзейнасці па актывізацыі працэсу сямейнага ўладкавання.
- Часопіс уліку тэлефонных кансультацый па пытаннях стварэння прафесійнай замяшчае сям'і.
- Наяўнасць інфармацыйных матэрыялаў пра сямейныя формах прылады.
- Штогадовы аналіз выканання комплексна-мэтавай праграмы інфармавання грамадскасці аб магчымасцях сямейнага ўладкавання.
- Банкі даных аб кандыдатах у прыёмныя бацькі, аб прыёмных сем'ях.
- Графік правядзення навучальных курсаў кандыдатаў у прыёмныя бацькі.
- Праграма падрыхтоўкі асоб да выканання службовых абавязкаў прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў. (Дадатак 1)
- Асабістыя справы беларускіх прыёмных сем'яў.
- Акты абследавання ўмоў жыцця і выхавання падапечных.
Заўвага:
Форма акта дадзена ў метадычных рэкамендацыях Нацыянальнага цэнтра ўсынаўлення ад 2012/09/03 «Аб арганізацыі работы органаў кіравання адукацыяй і ўстаноў адукацыі па абароне правоў і законных інтарэсаў дзяцей у 2012/2013 навучальным годзе»
12. Дадзеныя псіхадыягнастычнага абследавання і рэкамендацыі па выніках абследавання прыёмных дзяцей.
13. Планы развіцця прыёмных сем'яў. (Дадатак 2)
14. Аналіз выканання планаў развіцця прыёмных сем'яў.
15. Дзённікі суправаджэння прыёмных сем'яў. (Дадатак 3)
16. Матэрыялы па сацыяльна-педагагічнаму суправаджэнню прыёмных сем'яў.
17. Дадзеныя маніторынгу становішча дзяцей у замяшчаюць сем'ях.
Функцыі ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі па суправаджэнні прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу
- Дапамогу ў адаптацыі да школы дзіцяці з прыёмнай сям'і.
- Аказанне садзейнічання па прыладзе дзіцяці ў дзіцячы аздараўленчы лагер на час канікул.
- Арганізацыя экскурсій ў пазаўрочны час.
- Аказанне дапамогі прыёмнай сям'і ва ўсталяванні кантактаў з іншымі дзяржаўнымі інстытутамі і ўстановамі і спецыялістамі, ў дапамозе якіх мае патрэбу прыёмная сям'я.
- Высвятленне жыццёвай гісторыі дзіцяці, яго жыццёвых праблем.
- Выяўленне ступені паводніцкіх праблем дзіцяці.
- Правядзенне рэабілітацыйнай працы, карэкцыі паводзін.
- Правядзенне дыягностыкі ўзроўню развіцця дзіцяці і ступені яго адставанняў.
- Распрацоўка сістэмы развіваюць і карэкцыйных заняткаў у адпаведнасці з асаблівымі патрэбамі ў адукацыі для дадзенага дзіцяці - індывідуальных ці групавых.
- Выпрацоўка рэкамендацый бацькам адносна хатніх заняткаў з дзіцем.
- Арганізацыя дадатковых заняткаў па вучэбных прадметах.
- Арганізацыя асветніцкіх мерапрыемстваў з бацькамі пра праблемы сацыяльнага сіроцтва, пра асаблівасці дзяцей, якія выхоўваюцца ў прыёмных сем'ях.
Дакументаванне дзейнасці ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі па суправаджэнні прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу
- Службовыя абавязкі спецыялістаў, якія адлюстроўваюць дзейнасць з прыёмнымі сем'ямі.
Заўвага:
Дзейнасць па рэалізацыі сацыяльна-педагагічнага суправаджэння работы з прафесійнай замяшчае сям'ёй павінна падвяргацца рэгулярнай ацэнцы з боку спецыялістаў аддзела па адукацыі або сацыяльна-педагагічнага цэнтра.
2. Адлюстраванне працы з дзецьмі, якія выхоўваюцца ў прыёмнай сям'і ў планах работы сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы ўстановы адукацыі на год, спецыялістаў на чвэрць, семестр, паўгоддзе, у аналітычным справаздачы аб рабоце спецыялістаў сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы за год.
3. У школе павінна быць сфармавана асабістая справа прыёмнага дзіцяці, у якім змяшчаюцца:
- копія рашэння рай (гар) выканкама аб стварэнні прыёмнай сям'і;
- штогадовая характарыстыка класнага кіраўніка;
- табель паспяховасці прыёмнага дзіцяці;
- план развіцця прыёмнай сям'і (канкрэтныя мерапрыемствы спецыялістаў СППС па суправаджэнні прыёмных сем'яў і ДДСТ);
- аналіз выканання плана развіцця прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу за 6 месяцаў;
- карта суправаджэння прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу (Дадатак 4);
- матэрыялы па сацыяльна-педагагічнаму суправаджэнню прыёмных сем'яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу;
- рэкамендацыі педагога-псіхолага удзельнікам адукацыйнага працэсу па ўзаемадзеянні з дзіцем з прыёмнай сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу.
4. Матэрыялы па псіхолага-педагагічнаму інфармаванні і асвеце бацькоў, па сямейных формах уладкавання дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў (Дадатак 5)
Заўвага:
У педагога-псіхолага павінен быць дыягнастычны матэрыял па працы з прыёмным дзіцем.
У адпаведнасці з раздзелам 16 Кодэкса РБ аб адукацыі ўсім навучэнцам гарантаваная сацыяльна-педагагічная падтрымка і псіхалагічная дапамога. Прыёмныя бацькі з'яўляюцца законнымі прадстаўнікамі дзіцяці. Згодна з арт. 18. Закона аб псіхалагічнай дапамогі непаўналетнім ва ўзросце да 14 гадоў псіхалагічная дапамога прадастаўляецца са згоды законных прадстаўнікоў.
У выпадку, калі прыёмны бацька адмаўляецца ад правядзення дыягнастычных мерапрыемстваў і аказання псіхалагічнай дапамогі прыёмнага дзіцяці, педагог-псіхолаг абавязаны атрымаць ад прыёмнага бацькі заяву ў пісьмовай форме з указаннем прычыны адмовы і паведаміць аб факце адмовы спецыяліста органа апекі і папячыцельства для вырашэння пытання аб магчымасці далейшага існавання прыёмнай сям'і.
|
Дадатак 2
ЗАЦВЯРДЖАЮ
Начальнік упраўлення (аддзела)
адукацыі спорту і турызму
_________________ гор (рай) выканкама
«___» ________ 20 _______ г.
|
План развіцця прыёмнай сям'і
_________________________________________
на перыяд ________________________________
Мэта: забеспячэнне паступальнага развіцця прафесійнай замяшчае сям'і, дзіцячага дома сямейнага тыпу праз падтрымку кампетэнцый замяшчае з бацькоў, аднаго з бацькоў-выхавацеля дзіцячага дома і аптымізацыю сацыяльных умоў развіцця сям'і.
Задачы:
- Забяспечыць рост і развіццё ведаў, уменняў іх ужыць, а таксама арганізацыйных і асобасных характарыстык прафесійнага замяшчае з бацькоў.
- Умацаваць адэкватную прафесійную матывацыю.
- Забяспечыць асобаснае развіццё і павышэнне прафесійнай кваліфікацыі.
- Актывізаваць матэрыяльна-бытавыя і гаспадарчыя функцыі замяшчае сям'і.
- Забяспечыць падтрымку і здароўе дзяцей і бацькоў.
План сцвярджаецца, падпісваецца бацькамі, спецыялістам вядучым дадзены кірунак працы.
Канкрэтныя задачы плана вызначаюцца спецыфікай сям'і і індывідуальнымі асаблівасцямі ребенкаей.
Імя па бацьку, дата нараджэння прыёмнага дзіцяці: _________________________________________
Імя па бацьку, дата нараджэння прыёмнага бацькі: ________________________________________
Адрас месца жыхарства: _________________________________________________________
Дата стварэння прыёмнай сям'і: ___________________________________________________
Звесткі аб біялагічных бацькоў: ______________________________________________
№ п/п
|
Напрамкі работы
|
Змест дзейнасці
|
Адказныя
|
Тэрміны выканання
|
Адзнака аб выкананні
|
1
|
Матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне
|
Забеспячэнне бяспекі і задавальненне асноўных жыццёвых патрэбаў прыёмнага дзіцяці
Забеспячэнне кампенсацыі камунальных выдаткаў
Пошук спонсарскай дапамогі
Забеспячэнне кампенсацыі сродкаў, затрачаных на набыццё медыкаментаў, мяккага інвентару, гульняў і цацак, кніг
|
Прыёмны бацька
Бухгалтар аддзела адукацыі
Спецыяліст аддзела адукацыі
Кіраўнік аддзела адукацыі
Бухгалтар аддзела адукацыі
|
|
|
2
|
Метадычная работа
|
Удзел у рабоце метадычных аб'яднанняў
Своечасовае павышэнне кваліфікацыі
самаадукацыя
Удзел у пасяджэннях клуба
Фарміраванне педагагічнай культуры бацькоў
|
Метадыст аддзела адукацыі, сацыяльна-педагагічны цэнтр
Метадыст аддзела адукацыі
Прыёмны бацька
Метадыст, аддзела адукацыі
Сацыяльна-педагагічны цэнтр
|
|
|
3
|
Педагагічная работа
|
Арганізацыя адукацыйнага працэсу дзіцяці ў адпаведнасці з яго узроўнем развіцця
Арганізацыя дапамогі ў пераадоленні адставання ў вучобе (ўстараненне прабелаў у ведах)
Ўцягванне дзіцяці ў сістэму дасугавай дзейнасці
Набыццё гульняў і дапаможнікаў для развіцця пазнавальных працэсаў і павышэнне агульнай дасведчанасці дзіцяці
Кансультаванне прыёмных бацькоў
Адаптацыя прыёмнага дзіцяці ў школьным калектыве:
|
Приёмный родитель
Учреждение образования
Специалист отдела образования
Педагог-психолог, педагог социальный учреждения образования
Приёмный родитель
Социально-педагогический центр
|
|
|
4
|
Сацыяльна-педагагічная падтрымка
|
Суправаджэнне прыёмнай сям'і
Забеспячэнне прыёмнай сям'і інфармацыяй па пытаннях выхавання прыёмных дзяцей
|
аддзел адукацыі, установа адукацыі,
сацыяльна-педагагічны цэнтр
|
|
|
5
|
Прававая праца
|
Арганізацыя працоўнага водпуску прыёмных бацькоў.
Арганізацыя аздараўлення дзяцей.
Рэгістрацыя непаўналетняга па месцы знаходжання
Абарона жыллёвых (замацаванне жылых памяшканняў; у выпадку адсутнасці жылога памяшкання (ажыццяўленне пастаноўкі на ўлік для паляпшэння жыллёвых умоў ва ўстаноўленым законам парадку) і маёмасных правоў дзяцей (кантроль за станам і карыстаннем маёмасці дзіцяці);
Кансультаванне па пытаннях правоў і абавязкаў прыёмнага бацькі, аднаго з бацькоў-выхавацеля; па пытаннях правоў дзіцяці, які знаходзіцца на выхаванні ў замяшчае сям'і Садзейнічанне ў афармленні даведак і дапамог, атрыманні ільгот, выбары адукацыйнай установы для дзіцяці і да т.п.
|
Спецыяліст аддзела адукацыі
Спецыяліст па санаторна-курортным лячэнні паліклінікі, спецыяліст па аздараўленні аддзела адукацыі
або па месцы працы інш. членаў сям'і
Прыёмны бацька
|
|
|
6
|
Псіхалагічная дапамога
|
Суправаджэнне і псіхалагічная падтрымка прыёмнай сям'і
Псіхалагічны асвета прыёмных бацькоў
Аказанне кансультацыйнай дапамогі дзіцяці па пытаннях эмацыйных, паводніцкіх і інш. Псіхалагічных цяжкасцяў;
Кансультаванне бацькоў па пытаннях развіцця і выхавання дзіцяці, уключаючы прадастаўленне інфармацыі аб асноўных этапах развіцця і псіхалагічных патрэбах дзяцей;
Дапамога бацькам у дазволе асабістых псіхалагічных цяжкасцяў ўсведамленні свайго вопыту, які аказвае негатыўны ўплыў на выхаванне прыёмнага дзіцяці; Садзейнічанне разуменню бацькамі патрэбаў дзіцяці;
Развіццё бацькоўскіх навыкаў эфектыўнага ўзаемадзеяння з дзіцем
Індывідуальная праца педагога-псіхолага з дзіцём
Вывучэнне ўзроўню развіцця і здольнасцяў прыёмных дзяцей
Распрацоўка рэкамендацый для бацькоў па фарміраванні спрыяльнага мікраклімату ў сям'і
Карэкцыя асаблівасцяў паводніцкай сферы дзіцяці
Дапамога дзіцяці ў пераадоленні негатыўных наступстваў мінулага досведу (перажытага гвалту і пагарды, вопыту знаходжання ў iнтэрнатнай установе); асобасна-сацыяльных цяжкасцяў (напрыклад, няўменне выбудоўваць адносіны з аднагодкамі, адсутнасць сяброў)
Псіхалагічная падтрымка прыёмных бацькоў; дапамогу ў дазволе сямейных канфліктаў і інш.
|
Спецыялісты сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы,
Спецыялісты сацыяльна-педагагічнага цэнтра
|
|
|
7
|
Медыцынская дапамога
|
Забеспячэнне выканання рэжыму дня членамі сям'і, як асновы захавання здароўя
Забеспячэнне збалансаванага харчавання з улікам узроставых асаблівасцяў дзяцей
Праходжанне штогадовага прафілактычнага медыцынскага агляду і лячэнне па неабходнасці.
Вызначэнне і арганізацыя неабходных медыцынскіх і карэкцыйных мерапрыемстваў для выхаванца ў замяшчае сям'і
|
Кансультацыя спецыяліста УАЗ
кансультацыя дыетолага
Вузкія спецыялісты УАЗ
|
|
|
8
|
Мерапрыемствы па падтрымцы роднасных адносін з біялагічнай сям'ёй
|
Арганізацыя зносін прыёмных дзяцей з біялагічнымі сваякамі
Праца з кантактнай сеткай дзіцяці
Вядзенне «кнігі жыцця прыёмнага дзіцяці
|
Прыёмны бацька
Установа адукацыі
Сацыяльна-педагагічны цэнтр
|
|
|
|
Дадатак 3
дзённік
суправаджэння прыёмнай сям'і
________________________________
|
Дата правядзення |
Змест дзейнасці
|
Адказны
|
|
|
|
Заўвага:
У дзённіку суправаджэння павінны адлюстроўвацца напрамкі дзейнасці спецыялістаў СПЦ: кансультаванне прыёмных бацькоў, прыёмных дзяцей, асветніцкая праца, дыягнастычная, тэлефонныя перамовы, індывідуальная праца і да т.п.
|
Дадатак 4
Карта суправаджэння дзіцяці
|
Імя па бацьку прыёмнага бацькі, аднаго з бацькоў-выхавацеля
Адрас, тэлефон
Імя па бацьку прыёмнага дзіцяці (дзяцей), які пражывае (іх) у сям'і
На падставе рашэння № ад і дагавора аб умовах выхавання № ад прыняты на выхаванне ў прыёмную сям'ю
Заўвага:
У карце адлюстроўваецца змест дзейнасці спецыялістаў СППС з прыёмнай сям'ёй, фіксуецца дата правядзення і ответсвенность.
Змест дзейнасці можа ўключаць: наведванне сям'і, тэлефонныя перамовы, дианостические мерапрыемствы, распрацоўку рэкамендацый, кансультаванне, асвета, правядзенне індывідуальных заняткаў з дзіцем, прыцягненне іншых спецыялістаў і да т.п.
|
дадатак 5
формы
псіхолага-педагагічнага інфармавання, асветы і дыферэнцыраванага навучання ўсіх катэгорый бацькоў і асоб, якія іх замяшчаюць.
|
-
Масавыя:
● бацькоўскі універсітэт;
● бацькоўскі лекторый;
● канферэнцыя;
● вечар пытанняў і адказаў;
● дзень адчыненых дзвярэй;
● інфармацыйнае табло;
● Дзень маці;
● Дзень бацькі;
● абласныя (раённыя, гарадскія, школьныя) сходу бацьку (асоб іх замяшчаюць).
2. Групавыя:
● бацькоўскія сходы;
● дзіцяча-бацькоўскія сходы;
● бацькоўскі клуб;
● Дзелавая гульня, дыспут, дыскусія;
● псіхолага-педагагічны семінар;
● круглы стол;
● абмен вопытам, абмеркаванне кніг, артыкулаў, відэафільмаў.
3. Індывідуальныя:
● кансультацыя спецыялістаў;
● тэлефоннае кансультаванне;
● індывідуальная гутарка;
● наведванне сем'яў на хаце;
● падбор бацькам метадычных рэкамендацый;
● тэлефон даверу;
разгарнуць » / « згарнуць